REX Ambassador

• The Gentleman
  • The Gentleman Profilbild Författare till inlägg
  • Moderator
  • Moderator
Mer
18 nov 2018 09:14 #25076 av The Gentleman
REX Ambassador skapades av The Gentleman
På uppdrag av *stefan kommer här några ord om REX Ambassador.

Det är en ställbar hyvel i rostfritt stål. Den är ganska kort med mycket bra grepp i handtaget. Den är mycket effektiv även på låga inställningar till skillnad mot, till exempel, Gillette Slim Adjustable eller Rockwell 6s. Med 6s så använde jag (innan jag sålde den) uteslutande platta 4--6, med REX brukar jag, beroende blad, använda mellan 2 och 4. Tilläggas bör att jag gillar effektiva/aggressiva hyvlar. Negativa kommentarer som brukar komma fram är att den inte är mjuk nog och att vissa upplever att den inte glider så lätt mot huden som den borde, men det är inget som jag har märkt. Och jag upplever den som mycket mjuk. För mig är det en perfekt hyvel för daglig användning och i och med med att den är ställbar så kan man anpassa den efter hur huden mår, hur mycket stubb man har osv. Detta är en av två hyvlar som jag inte kan tänka mig att sälja och måste jag (hemska tanke) klara mig resten av livet med bara en hyvel så skulle jag välja denna. Den är i och för sig dyr, men med tanke på att den borde överleva både mig och mina söner och att den kommer med livstids garanti så är den absolut värd pengarna.
Följande användare sa tack: bozz4fun, *stefan, Shavefan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
18 nov 2018 10:23 #25077 av *stefan
Replied by *stefan on topic REX Ambassador
Det är tilltalande med prylar som väntas hålla en livstid och som dessutom har funktion utöver det ordinära. Om det också är en pryl som man använder ofta och som man uppfattar vara så pass bra att man blir glad varje gång man använder den då kan man mentalt smälta en högre prislapp.

Om du jämför dem med Mercur Futur, Mercur Progress eller annan aggressiv hyvel i funktion, hur beskriver du skillnaden?
Kompletterar Black Bird din Rex A. eller är den lik?

• The Gentleman
  • Moderator
  • Moderator
Mer
18 nov 2018 11:35 #25079 av The Gentleman
Replied by The Gentleman on topic REX Ambassador
Futur har jag inte testat, men (om jag minns rätt) så är den lite effektivare än Progress på samma inställning. Dessutom är den mjukare. Byggkvaliteten går inte ens att jämföra. Använder man hyveln i många år så är priset inte mycket att snacka om. Bladen är billiga. Jämför med Gillettes flerbladskasetter.
Följande användare sa tack: *stefan

• Leifilund
  • Leifilund Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
18 nov 2018 12:52 #25081 av Leifilund
Replied by Leifilund on topic REX Ambassador
Går det att raka slut på en "fulhyvel"? Tänker inte på tappa i golvet, slå mot kranen, skava i lådan med rakprylar eller annat strul utan bara rakningen? Är beläggningen så tunn att man nöter igenom till metallen som finns under blanka ytan? Eller svaga punkten är gängorna? Hur länge håller en "fulhyvel"? Frågan är kanske som "Hur långt är ett snöre" :-)

• The Gentleman
  • Moderator
  • Moderator
Mer
18 nov 2018 12:55 #25082 av The Gentleman
Replied by The Gentleman on topic REX Ambassador
Ha, en "fulhyvel" håller också länge. Beläggningen kan nog släppa med tiden och den blir förstås känsligare mot stötar, men jag har svårt att tro att min Merkur 34c inte ska överleva mig.
Följande användare sa tack: bozz4fun, Leifilund