Murphy & McNeil Triskele

• The Gentleman
  • The Gentleman Profilbild Författare till inlägg
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 mar 2019 11:27 #25510 av The Gentleman
Murphy & McNeil Triskele skapades av The Gentleman
Murphy & McNeil är den, förmodligen, senaste hajpade (amerikanska) tvåltillverkaren som ”ploppat upp”. De har inte funnits på marknaden mer än i några månader, men har, inom denna hobbys ganska snäva kretsar, fått ett betydande genomslag. Ägaren, Bill, har tillverkat tvål för eget bruk några år och plötsligt upptäckte han att de tvålprover han lät andra testa blev uppskattade. En drivkraft bakom företaget är att han var less på att det i dagens samhälle alltid ska vara snabbare, billigare och enklare. Han ställde sig istället frågan ”men är det bättre?”. Han menar att sånt man gör ofta (äta, sova, raka sig) kan man lika gärna göra bra.

Alla Murphy & McNeils produkter (tvål och olika sorters aftershave) har ett keltiskt tema och namn och etiketterna är föredömligt enhetliga. Så önskar jag att fler artisaner gjorde, istället för att spreta iväg med olika design på i stort sett varje produkt. Tvålen kommer förpackad i en standard, vit, plastburk med 10 centimeter i diameter. Jag gillar den förpackningen. Det är samma som Stirling använder. Priset är $16.99 för cirka 155 gram (5.5 oz) och det är ett bra pris.

Triskele kommer i deras ”vanliga” talgbaserade bas (de har även en bas som heter Eisteacht som, förutom talg från oxe också innehåller, bland annat, ankfett). Ingredienserna kommer längst ner. Detta är en extremt mjuk tvål, det skulle lika gärna kunna vara en kräm. Man får vara lite försiktig när man laddar borsten så att man inte får med sig för mycket tvål.

Triskele är Murphy & McNeils version av barbershop. Den doftar mycket gott i min näsa, men jag skulle kanske inte kalla det en klassisk barbershop. Jag kan känna en hel del rökelse och överhuvudtaget är detta en mycket varm och rund doft. Inte lika ”krispig” som vissa andra barbershopdofter. Hursomhelst så tycker jag att det är en alldeles underbar doft.

När man så har laddat borsten med lagom mycket av den mjuka tvålen, så är det bara att skrida till verket. På grund av tvålens mjukhet så hinner det inte bildas något ”proto lather” och eftersom jag alltid ansiktslöddrar och alltid startar med en väl urkramad borste så är det rejält torrt i ansiktet början. Men, när jag tillsätter vatten så bildas det snabbt ett mycket trevligt lödder. Låg volym, hög densitet och skinande blankt. Helt i min smak! Detta är en törstig tvål, så det gäller att (våga) tillsätta tillräckligt med vatten, men när man gör det så blir man belönad med ett bra skydd och ett mycket bra glid och efterglid. Det finns ingenting att klaga på. Post shaven är också den väldigt, väldigt bra. Absolut bland de bättre jag har testat. Inte bäst, men heller inte långt ifrån.

Sammanfattningsvis så får denna tvål mycket höga betyg, även om jag nu inte ger tvålarna någon poäng när jag recenserar dem. Detta är en tvål som definitivt tar en plats i min ”Hall of Fame”. Den går inte in på förstaplatsen, men det är lätt en tvål som jag skulle kunna använda varje dag.

Ingredienser: Tallow Beef, Stearic Acid, Water, Coconut Milk, Potassium Hydroxide, Sodium Hydroxide, Fragrance, Shea Butter, Kokum Butter, Castor Oil, Lanolin, Vegetable Glycerine, Kaolin Clay, Tussah Silk

Slutligen; ägaren har en son med autism och är mycket engagerad i att barn med autism ska få den hjälp och de hjälpmedel de behöver. Därför går $1 från varje såld aftershave och tvål till en stiftelse som heter Autism Care Today, som jobbar för att underlätta ekonomiskt för drabbade familjer, så att deras barn ska få den hjälp i hemmet som behövs.
Följande användare sa tack: bozz4fun, Petter, *stefan, Shavefan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Shavefan
  • Shavefan Profilbild
  • Flitig postare
  • Flitig postare
  • "Just an ordinary shavefan"
Mer
15 mar 2019 21:55 #25517 av Shavefan
Replied by Shavefan on topic Murphy & McNeil Triskele
Bra recension!

Sitter och väntar på att Postnord ska göra sitt.. Väntar på en tvål och AS. :)
Följande användare sa tack: MAV, bozz4fun, The Gentleman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.