Barrister and Mann Vespers

• The Gentleman
  • The Gentleman Profilbild Författare till inlägg
  • Moderator
  • Moderator
Mer
08 jan 2019 13:41 - 08 jan 2019 15:58 #25247 av The Gentleman
Barrister and Mann Vespers skapades av The Gentleman
Barrister and Mann är en av dominanterna bland ”artisanerna” när det gäller tvåltillverkning. De, eller han, Will Carius, har varit med sedan 2012 tror jag, vilket i dessa sammanhang är länge. Han har, i mitt tycke, alltid hållit hög klass både på hur tvålarna presterar och doftar, men även när det gäller presentationen. Bra, robusta burkar och fina och förhållandevis enhetliga etiketter.

Vespers kommer i den helt nya tvålbasen, Excelsior, som ersätter Glissant, som i sin tur ersatte White Label. I korthet innebär detta att det är en talgbaserad tvål som innehåller lanolin. Den andra linjen, Reserve, är också talgbaserad men innehåller inte lanolin. Det finns givetvis andra skillnader också, men de har jag inte grottat in mig i. En sak som ska vara förbättrad med Excelsior jämfört med Glissant är hur den är att hantera om man har hårt vatten. Det har inte jag så jag vet inte, men de rapporter jag har läst verkar bekräfta det. I mjukt vatten är den åtminstone busenkel att löddra upp.

Vespers är en säsongsdoft, som kommer att tillverkas till och med mars. I doftbeskrivningen så sägs det att den ska dofta som en julmarknad (julmarknaden i Golmar, Tyskland för att vara exakt). Visst är det en vintrig doft. Som vanligt när det gäller B&M så är doften komplex och jag har svårt att plocka ut enskilda noter, men för mig är den söt, rund, något kärv och lite kryddig. Mycket trevlig! Den innehåller också Mousse de Saxe, precis som min absoluta doftfavorit Beaudelaire. Inget jag plockar fram under sommaren, men nu passar den perfekt. Doftstyrkan är över medium, som brukligt är när det gäller B&M, och badrummet doftar härligt under rakningen.

Förpackningen är som vanligt superb. Det är den låga, kraftiga och vida (10 cm) burken som de har använt ett tag nu. Jag kan inte önska mer av en tvålburk än denna. Tvålen är förhållandevis hård och beter sig som en standard talgbaserad tvål när man laddar och löddrar upp den. Jag börjar alltid med en väl urkramad borste, laddar rejält och tillsätter lite vatten i stöten tills jag är nöjd med löddret. Tvålen är törstig, men den kan också hantera mycket vatten utan att kollapsa och jag törs påstå att det är svårt att misslyckas med löddret. När man så är nöjd med sitt krämiga och glansiga lödder så får ett skydd och ett glid (och efterglid) som är i topp. Även post shaven är mycket bra och jag tycker helt klart att denna tvålbas är ett lyft från Glissant (som också är mycket bra).

Prismässigt ligger den något högt med $24.99 för 113 gram (4 oz), men den är mer än väl värd pengarna i mitt tycke. Givetvis tillkommer frakt och Postnords avgifter då den inte säljs i Europa, men det är inget som jag tar hänsyn till i min betygssättning.

Det är möjligt att jag kan plocka ut enskilda egenskaper från andra tvålmärken som är bättre (till exempel återfuktningen hos Mystic Water och Wholly Kaw), men slår man ihop hela konceptet så tycker jag att B&M är svårslagna och med de två olika, men lika bra, baserna Excelsior och Reserve så befäster de sin ställning i toppen. Jag rekommenderar absolut alla att testa denna bas och låter inte denna doft så lockande så är det bara att vänta på nya. Och om jag förstår saken rätt så kommer alla de ”klassiska” dofterna, som Seville, Bay Rum, Cheshire med flera att släppas i denna bas framöver.
Last edit: 08 jan 2019 15:58 by The Gentleman.
Följande användare sa tack: MAV, Eldarn, bozz4fun, *stefan, Shavefan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
08 jan 2019 14:54 #25248 av Petter
Svar från Petter i ämnet Barrister and Mann Vespers
Som vanligt en grym recension. B&m gör verkligen de bästa tvålarna. Eller i alla fall i högsta toppen.

Jag imponeras över att de fortsätter över att de kämpar vidare pch utvecklar sin produkt.

• Shavefan
  • Shavefan Profilbild
  • Flitig postare
  • Flitig postare
  • "Just an ordinary shavefan"
Mer
09 jan 2019 20:24 #25254 av Shavefan
Svar från Shavefan i ämnet Barrister and Mann Vespers
En bra recension som vanligt Stefan :)

Har B&M så det räcker för tillfället.. Eller kanske inte..

• bozz4fun
  • bozz4fun Profilbild
  • Borta
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
09 jan 2019 22:47 #25255 av bozz4fun
Svar från bozz4fun i ämnet Barrister and Mann Vespers
@Shavefan
Kan man verkligen ha för mycket tvål...
Jag tror inte det - Jag köper större badrumsskåp i stället

Happy Shaving

Heavy loading soaplover :-)
If your dreams turns to dust - vaccum...

• Shavefan
  • Shavefan Profilbild
  • Flitig postare
  • Flitig postare
  • "Just an ordinary shavefan"
Mer
10 jan 2019 05:48 #25256 av Shavefan
Svar från Shavefan i ämnet Barrister and Mann Vespers

bozz4fun skrev: @Shavefan
Kan man verkligen ha för mycket tvål...
Jag tror inte det - Jag köper större badrumsskåp i stället

Happy Shaving

Ja, det börjar luta åt det för mig också B)
Följande användare sa tack: bozz4fun