Oleo Soapworks Jacmel

• The Gentleman
  • The Gentleman Profilbild Författare till inlägg
  • Moderator
  • Moderator
Mer
08 jun 2018 12:08 #24507 av The Gentleman
The Gentleman skapade ämne: Oleo Soapworks Jacmel
Oleo Soapworks drivs, i Chicago, av Vida Perez-Velazquez. Hon har tidigare bara tillverkat vegetabiliska tvålar och har smugit lite under radarn på de olika rakforum och facebookgrupper som jag håller koll på. Tvålarna har fått hyggliga omdömen, men min uppfattning är att det aldrig riktigt tagit fart för Oleo. För en tid sedan kom Vida med en ny tvålbas, som komplement till den gamla, som hon kallar Canard och den stora skillanden är att den nya basen innehåller ankfett (Canard är franska för anka. På engelska betyder canard tidningsanka. Det är också en ”ankvinge”, en typ av stabilisator på vissa typer av flygplan, till exempel Viggen). Med den här nya tvålbasen har snacket kring Oleo kommit igång och recensionerna har varit mycket goda. Jag lockas ju sällan av vegetabiliska tvålar eftersom det har visat sig, efter att ha testat mängder av olika, att de inte når riktigt ända fram för mig även om det i sig är utmärkta tvålar. Det är återfuktningen det brukar falla på. Nåväl, en tvål i den nya basen inhandlades och den har jag nu använt fyra dagar i följd. Som vanligt så är det en något kort testperiod, men jag brukar skriva mina recensioner efter 4-5 rakningar. Sedan har det hänt vid något enstaka fall att jag har fått ompröva mina åsikter när jag har använt tvålen fler gånger och under en längre tidsperiod. Det kan ju vara skillnad på använda en tvål mitt i vintern jämfört med under en varm och fuktig sommarvecka.

Jacmel är en vetiver, men en ytterst försiktig sådan. Jag har aldrig testat en vetiver som doftar så snällt och så lite någon gång. Minus med det är att doften blir lite opersonlig och saknar den karaktäristiska vetiverdoften som, i alla fall jag, älskar. På plussidan så är det en ändå en behaglig doft som går att kombinera med vilken aftershave som helst. Tvålen är förhållandevis hård och kommer förpackad i en funktionell plastburk i ”rätt” storlek, 10 cm i diameter, och burken är fylld med 114 gram (4oz) tvål. Priset är 20.99 CAD vilket är ungefär 140 kr. Ett helt okej pris tycker jag. Om tvålen är bra förstås.

Är den bra då? Att ladda borsten och sedan bygga upp ett tjockt, glänsande lödder är inga problem. Tvålen är förhållandevis törstig, men det brukar många bra tvålar vara. Om man bara tittar och känner på löddret så förväntar man sig en tvål i absolut världsklass. Riktigt så bra tycker inte jag att den är. Skyddet är utomordentligt, men glidet och efterglidet är inte lika vasst, även om det är bra och fyller sin funktion på ett bra sätt. Men det är inte direkt den halaste tvålen jag har testat. Post shave-egenskaperna är mycket bra utan att nå upp till mina absoluta favoriter. Totalt sett är detta en kompetent tvål som, just nu, inte når upp till min Hall of Fame, men jag kommer att behålla tvålen och använda den då och då så kanske kommer den att växa ytterligare. Värd pengarna tycker jag att den är i alla fall.

Ingredienser: Stearic Acid, Water, Kokum Butter, Potassium Hydroxide, Palm Kernel Oil, Duck Fat, Sodium Hydroxide, Castor Oil, Glycerin, Jojoba Oil & Sodium Lactate
Följande användare sa tack: bozz4fun, Petter, Shavefan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.