Nybörjare med rakproblem!

• Bhejane
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
29 jan 2015 15:46 #9115 av Bhejane
Nybörjare med rakproblem! skapades av Bhejane
Hejsan!

Vi kan väl börja med en introduktion då detta blir mitt första inlägg! Petter heter jag och är en 23 årig studerande. Jag har haft en rätt grov skäggväxt sen yngre dagar men har aldrig lärt mig att raka mig ordentligt. Ett par skäggbrännor sen så tänkte jag att det var dags att bli lite bättre och trillade in här!

Tidigare har jag rakat mig med Gillette Fusion med tillhörande rakcreme. Även om den faktiskt har givit mig en nära rakning så bränner det alldeles för mycket på kinden min. Efter lite efterforskning köpte jag en Merkur 34C, fick ett gratisprov av Bulldogs rakgel+aftershave lotion och ett blandpaket av blad.

Jag får börja med att säga att jag tycker det är en fantastisk känsla att börja med detta! Man ser verkligen fram emot sin rakning! Resultatet har dock blivit blandat. Nu till problemet!

Jag har kanske inte det mest snabbväxande skägg men det är väldigt styvt. Till detta har jag en mycket känslig och torr hud. Mitt problem är att jag inte får en tillräckligt nära rakning när jag rakar mothårs/sidhårs men river upp skinnet mothårs. Hur får jag en närmare rakning utan att irritera huden så förbaskat?

Ursäkta långt inlägg och jag hoppas att någon skulle vilja hjälpa mig! :)

// Petter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
29 jan 2015 15:52 #9116 av Weebl
Svar från Weebl i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Nu har jag inte en särskilt grov skäggväxt, men känslig hud har jag gott om.

Jag kan inte raka mothårs alls så jag rakar ett pass medhårs, WTG, sedan två pass sidledes, så kallat across the grain eller XTG.

Hur bra bulldogs rakkräm är vet jag inte, men jag skulle tro att du kan uppnå ytterligare bättre resultat med en rakräm som kräver att du slår upp ett lödder med en rakborste.

Sedan får du prova runt lite vilket rakblad som fungerar bäst för dig.

Mer
29 jan 2015 16:01 #9117 av Jimmy85
Svar från Jimmy85 i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Finns ju tvålar för känslig hud :). Sen kommer du märka en enorm skillnad mellan olika blad.

• MartinLj
  • MartinLj Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
29 jan 2015 16:54 #9119 av MartinLj
Svar från MartinLj i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Jag har också grymt känslig hud med torrsprickor i både ansiktet och på händerna. Som de här ovanför skrev: Prova dig fram mellan olika blad. Man kan tipsa om olika blad, men knappast rekommendera, då detta är oerhört individuellt. Och prova dig fram med raktvålar. Bulldogs är väl en gelé som man lägger på huden? En genomskinlig sådan? Eller har de kommit med något nytt? Själv föredrar jag glycerinbaserade tvålar, ex Col Conks, men får ett minst lika bra med ex Bluebeards Revenge rakkräm.

Sen måste du hitta en borste som passar dig. Jag föredrar enkom boar (svin) då jag tycker att alla badgers (grävling) blir för mjuka då jag har rätt tjockt skägg.

Sen kommer aftershave. Undvik allt med alkohol om du har känslig hud och satsa på en lotion som har bra omdöme. Inget du hittar på ICA kanske, men beställ hem något som du tycker verkar bra, och återfuktande.

Mer
29 jan 2015 17:26 #9122 av Jimmy85
Prorasos vita tvål o balm skulle kanske funka? Tror den heter sensitive. Inte så himla dyr heller.

Mer
29 jan 2015 17:29 #9123 av Jelly
Svar från Jelly i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Hej och välkommen hit!
Kul att du hittat in hit till oss :)

Mitt bästa tips till dig är att börja med några snälla blad som derby, astra superior stainless eller platinum. Funkar inte dom bladen för din hudtyp så prova dig fram tills du hittar ett blad som känns bra och håll dig till dom bladen någon månad eller två.
Du borde även satsa på en bra borste med mjuka toppar och lite bra återfuktande tvålar som mitchells wool fat eller haslinger som några exempel.
Nästa steg är att lära dig att löddra med borste och tvål, det här steget är väldigt viktigt eftersom det är löddret som är skyddet mellan blad och huden.

När du kommit såhär långt skulle jag satsa på en bra återfuktande aftershave balm. Speick, loccitane, weleda etc.
Försök hela tiden tänka på vinkeln och trycket när du svänger runt med hyveln, det gör mer än man tror. Håll dig till medhårs, korshårs (öra till näsa), korshårs (näsa till öra) tills din hud har vant sig vid alla nya parametrar.
Jag borde även tillägga att du ska vara uppmärksam på hur ditt skägg växer, tänk på att på medhårs på kinderna behöver inte vara medhårs på halsen tex. Så det viktiga är att du kör medhårs första passet för att irritera så lite som möjligt.

Om du vill ha massor med bra nybörjartips rekommenderar jag Mantic59 på youtube.
Lycka till och hoppas jag kunde hjälpa dig något med mina tips.

Mer
29 jan 2015 17:31 #9124 av TheStyx
Svar från TheStyx i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Är du ordentligt förberedd när du rakar dig? En varm dusch rekommenderas. Jag har inte så hemskt grov skäggväxt, men märker en stor skillnad med Pre Shave olja. Prova det så kanske det fungerar. Och någon sensitive-produkt. Jag kan varmt rekommendera Proraso White tvål.

• Bhejane
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
29 jan 2015 19:39 #9127 av Bhejane
Svar från Bhejane i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Oj, tack för alla snabba och givande svar!

Jag testar att svara alla här. Tvål och borste verkar vara något som rekommenderas och Proraso verkar vara värt att ta en titt på. Är det värt att testa med olja innan man applicerar tvålen? Eller "borstar" du bort det? Finns det någon fundamental skillnad mellan creme och tvål eller är det individuellt?

Jag får fortsätta med den där trestegsrakningen och se om förbättrad teknik kan göra saker bättre! Ett litet problem för nybörjare är ju att lista ut om det är bladet, tekniken, vinkeln eller förberedelsen som är kruxet(ingen aning om hur jag får in rätt vinkel)... Jag rakar mig alltid efter en dusch!

Du har helt rätt när det gäller Bulldogs gel och den tyckte jag var ganska kass. Tubcreme fungerar bättre för mig. Däremot aftershaven blev jag kär i men har inte allt för mycket att jämföra med. Riktigt uppfriskande dock!

Verkar vara ett trevligt forum detta och jag ser fram emot att förkovra mig!

Mer
29 jan 2015 20:06 #9128 av TheStyx
Svar från TheStyx i ämnet Nybörjare med rakproblem!
Du borstar inte bort oljan.

Mer
29 jan 2015 20:11 #9129 av Jimmy85
Oljan lägger sig som en tunn hinna o stänger in fukten i skägget så de håller sig mjukare lite längre.