premiär rakning, rakkniven hugger lite

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
02 okt 2014 01:01 #7254 av Thebelfry
Svar från Thebelfry i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
Inga probs, förstår precis vad du menar. Helt enkelt att du slipar den lite som en smiling wedge. Tyvärr är det inte helt optimalt på knivar som inte skall vara så, då det lätt kan bli ojämn skärpa. Man rullar över för fort.

Väldigt smala stenar funkar också men gud så jobbiga.

Slipar och renoverar. Skicka PM/mail för mer info.

Thebelfry(a)live.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
02 okt 2014 04:39 #7255 av Rotto
Svar från Rotto i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite

Thebelfry skrev: Jimmy vad menar du med 45 grader?

Ojämna knivar kan vara lite känsliga hur man bäst skall lösa problemet. Är eggen ojämn är nästan alltid problemet att ryggen är skev.
Enkelt förklarat, eggen är en kopia på ryggen. Är eggen bara lite skev kan man fixa detta enkelt med ett lager tejp. Men är den väldigt skev så är ryggen också det och då är enda lösningen att slipa till ryggen först.

Tejp är bra när man vill spara kniven, MEN när man slipar med tejp ändras vinkeln på kniven. Detta är inte bra på lång sikt. Då kan vinkeln bli för brant, och vips så står man där med en kniv som hugger eller inte blir vass. Som tur är så slipar man bara lite åt gången så tejp är att föredra många gånger.

Slowgo, svårt att bedöma bilden, men tycker inte den ser så skev ut. Bör gå med ett lager tejp och en ny eggsättning. Men som sagt kolla även hur ryggen ser ut.

Håller med, skevhet på ryggen ger problem med eggen. Justerar man inte ryggen och slipar utan eltejp lär problemen dessutom förvärras.

På en ny kniv behöver visserligen inte det du beskriver (att slurryn går ojämt) betyda att ryggen är skev, kan också vara så att eggen är ojämn. Vid tillverkning av rakknivar henas inte formen fram, utan genom annan mekanisk bearbetning, vilket innebär att det senare sambandet mellan rygg och egg inte finns då.

Om det är så att eggen är ojämn så fixas det lämpligast med eggsättande stenar, men eftersom det är eggen man vill justera och inte ryggen är eltejp att föredra.

Är ryggen skev kan även smala stenar hjälpa, som Belfry skriver, och många "vintage" stenar är just smala. Att tänka på är att det inte bara tar lång tid utan också kräver god teknik, eftersom det är svårare att få kniven att ligga an jämnt under hela rörelsen på en smal sten. Risken är ganska stor att man drar kniven i kanten på stenen, vilket är mindre roligt.
Följande användare sa tack: Thebelfry

• Slowgo
  • Slowgo Profilbild Författare till inlägg
  • Användaren är blockerad
Mer
02 okt 2014 06:28 #7256 av Slowgo
Svar från Slowgo i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
mina slutsatser:
Hastat dåligt köp av Erbe"solingen" rakkniv i paketpris i svensk webbshop, slipade för lite när allt kom hem
jag ska göra ett nytt slipförsök
Är inne på att köpa ny rakkniv i kvalité, vad ska man ha böker eller dovo eller annat märke? fördelar/nackdelar med rostfritt?
(Jag handlar helst i svensk webbshop)

Better safe than sorry

Mer
02 okt 2014 06:31 #7257 av sa3s
Svar från sa3s i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
Jag har en Ralf Aust från Sliqhaq. Tycker den fungerar bra, men har bara just Erbe att jämnföra med.
Var köpte du din Erbe?
/sa3s

They sentenced me to twenty years of boredom for trying to change the system from within.

Mer
02 okt 2014 06:39 #7258 av jimmy
Svar från jimmy i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite

Slowgo skrev: mina slutsatser:
Hastat dåligt köp av Erbe"solingen" rakkniv i paketpris i svensk webbshop, slipade för lite när allt kom hem
Är inne på att köpa ny rakkniv i kvalité, vad ska man ha böker eller dovo eller annat märke? fördelar/nackdelar med rostfritt?

Jag har några finna Franska knivar till salu om du är intresserad !

• Slowgo
Mer
02 okt 2014 06:46 - 02 okt 2014 06:48 #7259 av Slowgo

Better safe than sorry
Last edit: 02 okt 2014 06:48 by Slowgo.
Följande användare sa tack: sa3s

• Slowgo
Mer
02 okt 2014 06:51 #7260 av Slowgo

jimmy skrev:

Slowgo skrev: mina slutsatser:

Jag har några finna Franska knivar till salu om du är intresserad !

Jag är inne på en ny kniv för tillfället

Better safe than sorry

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
03 okt 2014 02:31 #7265 av Thebelfry
Svar från Thebelfry i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite

Rotto skrev:

Thebelfry skrev: Jimmy vad menar du med 45 grader?

Ojämna knivar kan vara lite känsliga hur man bäst skall lösa problemet. Är eggen ojämn är nästan alltid problemet att ryggen är skev.
Enkelt förklarat, eggen är en kopia på ryggen. Är eggen bara lite skev kan man fixa detta enkelt med ett lager tejp. Men är den väldigt skev så är ryggen också det och då är enda lösningen att slipa till ryggen först.

Tejp är bra när man vill spara kniven, MEN när man slipar med tejp ändras vinkeln på kniven. Detta är inte bra på lång sikt. Då kan vinkeln bli för brant, och vips så står man där med en kniv som hugger eller inte blir vass. Som tur är så slipar man bara lite åt gången så tejp är att föredra många gånger.

Slowgo, svårt att bedöma bilden, men tycker inte den ser så skev ut. Bör gå med ett lager tejp och en ny eggsättning. Men som sagt kolla även hur ryggen ser ut.

Håller med, skevhet på ryggen ger problem med eggen. Justerar man inte ryggen och slipar utan eltejp lär problemen dessutom förvärras.

På en ny kniv behöver visserligen inte det du beskriver (att slurryn går ojämt) betyda att ryggen är skev, kan också vara så att eggen är ojämn. Vid tillverkning av rakknivar henas inte formen fram, utan genom annan mekanisk bearbetning, vilket innebär att det senare sambandet mellan rygg och egg inte finns då.

Om det är så att eggen är ojämn så fixas det lämpligast med eggsättande stenar, men eftersom det är eggen man vill justera och inte ryggen är eltejp att föredra.

Är ryggen skev kan även smala stenar hjälpa, som Belfry skriver, och många "vintage" stenar är just smala. Att tänka på är att det inte bara tar lång tid utan också kräver god teknik, eftersom det är svårare att få kniven att ligga an jämnt under hela rörelsen på en smal sten. Risken är ganska stor att man drar kniven i kanten på stenen, vilket är mindre roligt.

Exakt hur nya knivar tillverkas vet jag inte. Berätta gärna vad du menar med mekanisk bearbetning. På vintage knivar grindas ju eggen och ryggen fram som sedan ¨sätts¨ på stenar. Antar att det borde ske på samma sätt på nya knivar. Felet med ojämna knivar är ju dålig grinding. Tex wedgar med väldigt skeva eggar behöver grindas om (gröpas ur) för att bli bra.

Har testat några First Class knivar och alla har fungerat som dom skall. Om dom varit just Erbe vet jag ej!

Slipar och renoverar. Skicka PM/mail för mer info.

Thebelfry(a)live.se

• Slowgo
Mer
07 okt 2014 18:29 #7321 av Slowgo
har fått hem lite cbn spray så nu ska jag få till skärpan bättre. sen började jag i fel ordning med "slö" rakkniv först sedan safety razor ifrån vanlig hyvel, så tänkte köra med hyvel ett tag tills den sitter sen rakkniv. man lär sig av misstag :whistle:

Better safe than sorry