premiär rakning, rakkniven hugger lite

• Slowgo
  • Slowgo Profilbild Författare till inlägg
  • Användaren är blockerad
Mer
30 sep 2014 11:05 #7222 av Slowgo
Hej
rakkniven högg lite vid rakningen.
Har jag slipat för dåligt eller nått annat fel?
slipade upp den helt nya kniven själv med 8000/10000 sten och striglade (har ingen strigel-pasta än)

Better safe than sorry

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
30 sep 2014 17:19 #7226 av sa3s
Svar från sa3s i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
Hade det varit en ny kniv eller en kniv som använts ett tag så hade jag svarat strigla med pasta, mot linne (el.motsv.) och sedan vanlig strigel. Har inget att tillföra i frågan, men gör ett inlägg för att få del av den samlade klokhetens kunskap i denna fråga. B)
/sa3s

They sentenced me to twenty years of boredom for trying to change the system from within.

• Slowgo
Mer
30 sep 2014 17:33 #7227 av Slowgo
Svar från Slowgo i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
allt är nytt kniv strigel mm har beställt kromoxid nyss tänkte ta det på tyg sidan av strigeln sedan när den anlänt. märkte att på ena sidan i mitten av eggen följer inte slurryn med 100 annars gick slipningen bra, tänkte att det kanske jämnar ut sig när man slipat ett par gånger. jag ville ju komma igång :)

Better safe than sorry

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
30 sep 2014 18:58 #7232 av Thebelfry
Svar från Thebelfry i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
Finns många orsaker till att kniven hugger, och den vanligaste är att man inte satt eggen korrekt. Då är inte kniven tillräckligt vass. Eller att man måste polera upp den mer då den är för repig, vanligt på hårda knivar.

Eftersom du beskriver att den inte fick med sig all slurry så indikerar detta att eggen är ojämn, då är den alltså inte helt korrekt gjord, den är olika vass och självklart tuggar lite.
Kan klart och tydligt säga att du kan hoppa över pastan, den gör ingen nytta i detta läget.
För att fixa detta MÅSTE du sätta om eggen med en grövre sten, ca 800-2000 grit. Du måste slipa ner den så mycket att hela eggen tar på stenen, endast när den är jämn får den samma skärpa över hela kniven. Det är ju tråkigt om bara ena sidan rakar bra.
Därefter kan du återgå till dina högre stenar och pastor.

Slipar och renoverar. Skicka PM/mail för mer info.

Thebelfry(a)live.se

• Slowgo
Mer
30 sep 2014 19:22 - 30 sep 2014 19:39 #7236 av Slowgo
okej
ställer man kniven med eggen ner ser man att eggen är lite ledsen ( ca 1mm i mitten spelar detta någon roll?
jag ska börja om med 800-1000 nån dag och gå uppåt.bör jag tejpa ryggen (eltejp) för att inte slita på kniven?
kniven är en erbe first class solingen

Better safe than sorry
Bilagor:
Last edit: 30 sep 2014 19:39 by Slowgo.

Mer
30 sep 2014 20:59 #7238 av jimmy
Svar från jimmy i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite

Slowgo skrev: okej
ställer man kniven med eggen ner ser man att eggen är lite ledsen ( ca 1mm i mitten spelar detta någon roll?
jag ska börja om med 800-1000 nån dag och gå uppåt.bör jag tejpa ryggen (eltejp) för att inte slita på kniven?
kniven är en erbe first class solingen

Hej!
jag skulle anvænda eltejp, du får finnare egg och samtidigt slippa inte ryggen, jag skulle prova først med 1000, hoppas det går bra.

Mer
30 sep 2014 21:14 #7239 av jimmy
Lægg kniven på stenen å ser att hela eggen ligger jæmn på stenen eller inte, om inte då måste du bytta din tekniken, om kniven ær ojæmn då X tekniken med 45 grader ær det bæsta.

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
01 okt 2014 14:56 #7243 av Thebelfry
Svar från Thebelfry i ämnet premiär rakning, rakkniven hugger lite
Jimmy vad menar du med 45 grader?

Ojämna knivar kan vara lite känsliga hur man bäst skall lösa problemet. Är eggen ojämn är nästan alltid problemet att ryggen är skev.
Enkelt förklarat, eggen är en kopia på ryggen. Är eggen bara lite skev kan man fixa detta enkelt med ett lager tejp. Men är den väldigt skev så är ryggen också det och då är enda lösningen att slipa till ryggen först.

Tejp är bra när man vill spara kniven, MEN när man slipar med tejp ändras vinkeln på kniven. Detta är inte bra på lång sikt. Då kan vinkeln bli för brant, och vips så står man där med en kniv som hugger eller inte blir vass. Som tur är så slipar man bara lite åt gången så tejp är att föredra många gånger.

Slowgo, svårt att bedöma bilden, men tycker inte den ser så skev ut. Bör gå med ett lager tejp och en ny eggsättning. Men som sagt kolla även hur ryggen ser ut.

Slipar och renoverar. Skicka PM/mail för mer info.

Thebelfry(a)live.se

• Slowgo
Mer
01 okt 2014 19:04 #7249 av Slowgo
jag ska prova slipa om kniven med 1lager tejp, jag tänker att nytt är rakt osv...och slipade bara lite försiktigt. gör om gör rätt. tack för tipsen

Better safe than sorry

Mer
01 okt 2014 23:20 #7251 av jimmy

Thebelfry skrev: Jimmy vad menar du med 45 grader?

Ojämna knivar kan vara lite känsliga hur man bäst skall lösa problemet. Är eggen ojämn är nästan alltid problemet att ryggen är skev.
Enkelt förklarat, eggen är en kopia på ryggen. Är eggen bara lite skev kan man fixa detta enkelt med ett lager tejp. Men är den väldigt skev så är ryggen också det och då är enda lösningen att slipa till ryggen först.

Tejp är bra när man vill spara kniven, MEN när man slipar med tejp ändras vinkeln på kniven. Detta är inte bra på lång sikt. Då kan vinkeln bli för brant, och vips så står man där med en kniv som hugger eller inte blir vass. Som tur är så slipar man bara lite åt gången så tejp är att föredra många gånger.

Slowgo, svårt att bedöma bilden, men tycker inte den ser så skev ut. Bör gå med ett lager tejp och en ny eggsättning. Men som sagt kolla även hur ryggen ser ut.

Adam, det som du sæger ær helt rætt, det ær grunden till slipning, jag har haft ojæmna knivar, då gjorda jag så, X rørlse vet alla va jag menar, då jag ligger kniven på stenen men inte horisontell, jag ligger den så att hell upp och toe ner och førsøker att ha en fjærde del cirkel nær jag slipar med en aning lift av ryggen så hela bladet kommer i kontakt med stenen,
det svårt å førklarar nær det ær inte mitt språk, vill visa dig vad jag menar nær vi træffas.
annars du har rætt, och den kniven ær helt ny så den ska inte ha det problemet.