Första rakningen

• Jacks
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
04 jan 2012 00:57 #636 av Jacks
Första rakningen skapades av Jacks
Hallå!

Orkar ni inte läsa så hoppa bara över till den kursiva fetstilta rubriken problem .

Mitt första inlägg i det här forumet, har däremot varit och läst här lite då och då i väntandes på min första dubbelbladshyvel/säkerhetshyvel. Jag kallar den för SR (Safety Razor). Jag har alltid använt en gillette excel, den har två blad men när den gick sönder beställde jag en SR.

Först och främst, vad kallas de främst i Sverige? Dubbelbladshyvel, säkerhetshyvel eller kallas de bara för safety razor?

Nu till min första rakning:

Jag räknas nog till den övre procentilen när det gäller skäggets grovhet och har rakat mig i 6 år men idag rakade jag mig för första gånger med min SR, köpte gents startkit med merkur 34C: www.gents.se/merkur-34c-startkit .

Det var nog en av mina mest behagligaste rakningar, EVER! Ingen hudirritation, jag skar mig två gånger men det var när rakhyveln drog över befintliga rakfinnar från min tidigare hyvel.

Problem:

1. Det här med att man inte ska ha för högt tryck rakhyveln utan låta hyvelns tyngd göra jobbet. Well, det kan väl konstateras att det är inte är sant? Man måste faktiskt trycka lite så att skäggstråna kapas av?

2. Vad ska tvålen ha för konsistens när man löddrat upp? Jag värmde upp borstens i hetvatten, virvlade någon gång över tvålen och sen vispade i en kopp. Borsten hettades upp i koppen med varmvatten, är det så man gör? För när jag drar ut den så rinner det vatten ur tvålen som ur en kran och hela tvålen blir ju blöt, gör jag det på ett dumt sätt?

3. Jag fick inget glid ibland, det kändes nästan som om det var torrt trots att löddret var riktigt fuktigt. Väldigt skumt var det, jag är nästan säker på att jag löddrat upp på ett felaktigt sätt.

4. Vilken vinkel ska man ha? Ibland fick jag inte bort ett enda skäggstrå utan skrapade bara bort löddret från ansiktet.

Jag hoppas att ni orkar läsa och att ni inte finner mina frågor alltför dumma! Sedan måste jag ännu en gång nämna att jag inte har aftershave hemma och ändå är min hud inte alls irriterad... Min hals brukar vara en krigszon och det sved inte alls som det brukar göra!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
04 jan 2012 14:52 - 04 jan 2012 14:59 #638 av mrdelta
Svar från mrdelta i ämnet Första rakningen
För det första så välkommen hit och grattis till ett paket med bra produkter!

Man kan säga, och säger, alla tre utav de alternativen du tog upp: DE-hyvel/dubbelbladshyvel/säkerhetshyvel/safety razor... allt det funkar på svenska.

1. Trycket i sig är ingen fara så länge du inte skär dig. För stort tryck kommer innebära att du skär dig. Så har du hittat ett lagom tryck som du tycker fungerar för dig utan att du skär dig så kör vidare på det. Det går inte att trycka alls på samma sätt som det för med multibladssystemen som har ledade huvuden, det är därför man brukar varna för det när man går över till DE hyvel.

2. Löddret skall vara slät, dvs inte innehålla en massa luftbubblor. Sedan ska den vara ganska tjock i konsistensen, mer som vispgrädde om du tänker dig det. Man ska mer eller mindre kunna ställa borsten mitt i skålen och den ska inte välta utan stå kvar i löddret. När du tar upp borsten så kan det bildas små toppar av löddret på borstens topp, det är tecken på ett bra lödder. Borsten skall inte rinna fullt med vatten ur, utan se till så att den bara är fuktig när du vispar upp tvålen i borsten. Hellre för lite vatten i början så du kan tillsätta lite efterhand när du bygger löddret. Det finns ingen återvändo om du fått ett för blaskigt lödder.
[img size=320x213] www.apetogentleman.com/wp-content/upload...ing-Brush-Lather.jpg [/img]

3. Raka bara där du har lödder applicerat. Är glidet trots detta dåligt så kan det vara för att löddret torkar ut, hur snabbt är olika för olika tillverkare, men löddra då på igen om det verkar torrt och inte krämigt. Du kan även använda rakolja som du applicerar på huden innan löddret, köp sötmandelolja eller avocadoolja på typ ica maxi och använd, olivolja funkar också. Glycerin är fuktgörare som ger bra glid, du kan skaffa en glycerintvål som du borstar upp lite i rakborsten innan du gör löddret så får du ett pimpat lödder med bättre glid.

4. Det generella är väl runt 30 grader ut från huden som skall hållas sträckt. Men jag skulle säga att du kör på känsla istället. Man känner när det tar och när den inte gör det. Så experimentera, för mycket eller för lite vinkel så tar inte hyveln alls, så det är därför det är en säkerhetshyvel, du kan aldrig få till en för aggressiv vinkel med det, vilket du kan med ett öppet blad som rakkniv eller shavette.

Glöm inte en fuktkräm/aftershave balm eller liknande efter avslutad rakning för att återfukta och lugna ner huden.

Hyvlar: Merkur 34C, Merkur Futur 700, Gillette FatBoy, Gillette Slim
Rakknivar: CVH MK24, CVH MK30
Last edit: 04 jan 2012 14:59 by mrdelta.
Följande användare sa tack: Jacks

Mer
04 jan 2012 17:22 #640 av bjsulla
Svar från bjsulla i ämnet Första rakningen
Rekommenderar även att du söker på mantic59 på youtube. Han har massor av bra videor på hur man får till ett bra raklödder.

• Jacks
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
04 jan 2012 19:51 - 04 jan 2012 19:54 #641 av Jacks
Svar från Jacks i ämnet Första rakningen
Tack för givande svar! Hittade aftershaven sen innan jag la mig. Min första mix var väl inte i vispgräddeklassen. Hur lång tid tar det egentligen innan borsten slutar lukta tjernobyl och när slutar den håra av sig är ca tror ni? Jag försökte hålla andan när jag löddrade på ansiktet men hela badrummet luktar ju nästan när borsten är våt :blush: .

Och en fråga till som jag kom på, jag köpte flera olika rakblad och på Derbybladen står det, 1,2,3,4 på varje sida. Så 1 på ena sidan, 2 på andra och så vänder man på bladet och så står det 3 och 4. När man känner att bladdet börjar slöa, är det bara att vända på bladet då? Och om inte, kan man typ sätta i bladet uppochner så att man rakar sig med fel sida?

Edit: Det jag menar är alltså att man gör misstaget och sätter bladet åt fel håll, om ni förstår vad jag menar.
Last edit: 04 jan 2012 19:54 by Jacks.

Mer
04 jan 2012 20:09 #642 av mrdelta
Svar från mrdelta i ämnet Första rakningen
När man köper en borste i naturhår så behöver man bryta in den. Dvs den luktar blöt hund till en början, är inte så mjuk som den kommer att bli och den tappar hår.

Tappar hår kommer den göra kanske någon månad eller två, väldigt olika. Det är inget du kan påverka utan något du får leva med.

För att få bort doften och få den mjuk så brukar man skynda på processen på lite olika sätt, det finns inget generalrecept, alla har sina egna små hushållsknep. Men generellt så kan det vara bra att:

1) tvätta borsten i en lösning med vatten och allrent/diskmedel/flytande tvål
2) låt borsten stå och dra i en lösning enligt ovanstående i några timmar
3) gör upp lödder med borsten och fyll upp borsten med så mycket lödder det går, låt den sedan stå med löddret i borsten åtminstone under natten.
4) tvätta borsten ren med varmvatten

Angående bladen så finns det inte flera sidor, det är en symmetrisk egg på bladen, så uppsidan=nersidan. När det är slöa byt genast till nya fräscha för att minska risken för att skära sig, och för att få en lättare och bekvämare rakning.

Hyvlar: Merkur 34C, Merkur Futur 700, Gillette FatBoy, Gillette Slim
Rakknivar: CVH MK24, CVH MK30

Mer
04 jan 2012 21:28 #645 av rakknivsbloggen
Svar från rakknivsbloggen i ämnet Första rakningen
Välkommen och dina frågor är inte alls dumma, men kör du en bra förberedelse? I annat fall kan glidet utebli, om du har väldigt hårt vatten kan det vara lite svårare att få bra lödder. Vispa i så fall några drag på en handtvål så brukar det gå lättare.

Mer
04 jan 2012 21:35 #647 av Larsson_Power
Svar från Larsson_Power i ämnet Första rakningen
Hej! En sak som jag brukar göra när jag rakar mig med en ny SR (jag har några stycken) så brukar jag raka mig så jag VET att bladet inte skär, och dra neråt och hela tiden vinkla hyveln tills man hör och känner att den skär så mycket som det är möjligt. Jag har själv en 34c och den för en del oväsen ;)

Om du vinklar för mycket medans du rakar så slutar ljudet, och det tar bara bort raklödder..

Nyfiket, vad använder du för tvål? Du kanske kan få några tips gällande löddring av mig / någon annan på forumet. Alla tvålar och krämer beter sig otroligt annorlunda!

Lycka till!

Några av godingarna, inklusive 34c :)

Mvh Michael.
Bilagor:

Mer
04 jan 2012 22:19 #650 av Larsson_Power
Jag har gjort en video till dig också!! ;)

Mvh Michael.
Följande användare sa tack: mrdelta, rakknivsbloggen

Mer
04 jan 2012 22:24 #653 av rakknivsbloggen
Svar från rakknivsbloggen i ämnet Första rakningen
Är det sampssonborsten du köpte av andreas?

Mer
04 jan 2012 22:24 #654 av Larsson_Power

rakknivsbloggen skrev: Är det sampssonborsten du köpte av andreas?

Jajjemen! :D

Mvh Michael.