Alun sten bra eller slöseri?

• Skylt90
  • Skylt90 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior postare
  • Junior postare
Mer
17 aug 2016 18:51 #21066 av Skylt90
Alun sten bra eller slöseri? skapades av Skylt90
Kom just på att jag inte använt min gamla alun sten på ett bra tag, fick rakbränna sist, bevis på urdålig rakning förstås.. Det står en del info om att alun sten bör sköljas av efter att man haft det i ansikte i ca 30 sek.
Stenen har sammandragande effekt som ni känner till men då undrar jag blir det inte motsatt effekt pga hårstråna få det svårare att bryta igenom epidermis pga detta?

Kanske bäst att skippa o köra med aftershave balm om man har känslig hy?!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
18 aug 2016 09:44 #21070 av Johan
Replied by Johan on topic Alun sten bra eller slöseri?
För dom som har lite fetare hy ska alun tydligen passa bättre. Jag har mera torr och känslig hy, och för mig så passade inte alun alls, jag blev bara mer irriterad. Rakbränna kontrollerar jag hellre med raktekniken och ev witch Hazel om jag råkade slarva. Har man mer besvär med rakfinnar och inåtväxta skäggstrån tror i alla fall jag att det är viktigare med exfoliering och mjukgjörande.

Däremot var det ganska kul att odla egna alunkristaller! :cheer:
wetshaving.se/index.php/forum/27-projekt...n-odlar-alunkristall
Följande användare sa tack: Kluns

Mer
18 aug 2016 10:17 - 18 aug 2016 10:20 #21071 av Sulz
Replied by Sulz on topic Alun sten bra eller slöseri?
Alunsten har jag aldrig använt så det kan jag inte uttala mig om. Får ytterst sällan rakbränna eller rakfinnar nu för tiden men Witch Hazel använder jag med. Jag tar det alltid efter rakning men om jag fått rakbränna/rakfinnar tar jag det en extra gång innan jag lägger mig och en gång till på morgonen och det brukar hjälpa.

Rakbränna och rakfinnar får jag oftast när jag använder ett nytt blad jag inte testat förut som inte är "bra" eller glömt av att ett blad var dåligt för mig.
Last edit: 18 aug 2016 10:20 by Sulz.