Konstant rakbränna

• Earl Grey
  • Författare till inlägg
  • Junior postare
  • Junior postare
Mer
03 dec 2012 20:28 #2004 av Earl Grey
Konstant rakbränna skapades av Earl Grey
Hej!
Under de första åren i gymnasiet var jag lat och snål av mig, så jag körde en slö Gilette Fusion Power mothårs utan någon som helst tvål ett flertal morgnar i veckan. Detta gav mig, som ni säkert redan förstått, en rakbränna på sidorna av hakan som satt kvar mellan rakningarna. Det senaste året började jag raka mig lite mer varsamt, och nu i somras började jag med rakkniv. Dock sitter denna rakbränna kvar. Den blir inte värre av kniven, men den blir inte bättre. Någon som har tips på vad jag kan göra för att bli av med den?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
04 dec 2012 01:50 - 04 dec 2012 01:53 #2005 av Thebelfry
Svar från Thebelfry i ämnet Konstant rakbränna
Testa rakolja, hitta en tvål som passar dig och som skyddar riktigt bra. Se till så att kniven ÄR tillräckligt vass. Använd massor av lödder. Gör rent huden och massera upp håret innan med varmt vatten. Raka inte mothårs, hellre två gånger sidhårs. Eller bara med och sida. Raka inte med för stor vinkel. Köp en alunsten och använd efteråt, gör susen. Sedan kan en efter rakningskräm vara bra, typ Proraso att smörja in med. Den kyler, hjälper mot finnar, inåtväxta hår och rakbränna.
Oftast för mig, beror en rakbränna på en slö kniv.

Lite saker jag kan komma på!

Hur ofta rakar du dig?
har jag fått grov rakbränna, finnar eller öm hud brukar jag inte raka där tills det har läkt.

Slipar och renoverar. Skicka PM/mail för mer info.

Thebelfry(a)live.se
Last edit: 04 dec 2012 01:53 by Thebelfry.

• Earl Grey
  • Författare till inlägg
  • Junior postare
  • Junior postare
Mer
04 dec 2012 15:58 #2006 av Earl Grey
Svar från Earl Grey i ämnet Konstant rakbränna
Åh, tackar!

Vad jag gör nu är dusch, Valobratvål (den bästa jag hittat), medhårs, mer lödder, mothårs, sköljande med ljummet vatten, alunsten som får sitta kvar medan jag tvättar ur borsten och striglar kniven, sköljer sen av med kallt vatten och på med shaving balm från apoteket.

Får skicka iväg en kniv på slipning så jag har någon sorts referens.
Det är just det området där det är svårt att hålla en bra vinkel, där hakan övergår i kind, om du hänger med.

Rakar mig varannan eller var tredje dag.

• matte
  • Besökare
  • Besökare
04 dec 2012 17:20 #2007 av matte
Svar från matte i ämnet Konstant rakbränna
Tänkte skriva ett långt inlägg,men varför när Belfry ändå skrivit allt.
Kanske bara att du ska nöja dig med en gång medhårs och nöja dig med det under ett rejält gäng månader och se vad som händer.

Eller odla skägg. Det är grymt härligt.

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
04 dec 2012 23:22 #2010 av Thebelfry
Förlåt att jag var så snabb. Nästa överlåter jag till dig Matte ;) haha

Skägg kan vara otroligt skönt nu på vintern, men nu skall vi inte synda i kyrkan ^^

Thebelfry(a)live.se

• Earl Grey
  • Författare till inlägg
  • Junior postare
  • Junior postare
Mer
04 dec 2012 23:44 #2011 av Earl Grey
Svar från Earl Grey i ämnet Konstant rakbränna
Skägg är tyvärr inget alternativ. Fortfarande såpass ung att det inte blir vackert. Dessutom jobbar jag i butik, så jag måste se acceptabel ut.
Ersatte mothårspasset med sidhårs denna kväll, och var noggrannare med löddret. Betydligt behagligare rakning, och mindre irritation. Blev ju inte riktigt lika nära rakning, men ska pröva mig fram lite. I värsta fall får jag köra hyvel (hu!) året ut, så hakstackarn får läka ordentligt.

• Thebelfry
  • Thebelfry Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
07 dec 2012 03:40 #2014 av Thebelfry
När jag rakar mig är det inte ovanligt att jag testar en 5-6 olika knivar, och om någon kniv inte känns tillräckligt vass brukar brännan komma på just det stället där den slöa kniven testades. Avslutar alltid med den skönaste som får en stjärna i kanten :pinch:
Jag brukar inte skölja av efter alunstenen men smörjer in med AS eller annan kräm/vätska oftast, men det tror jag inte har någon betydelse..

Thebelfry(a)live.se