Nybörjare som behöver hjälp med val av produkter.

• MrK
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
12 jul 2015 16:42 #12150 av MrK
Hejsan!

Ytterligare en nybörjare här som skulle behöva lite expertishjälp för att få ett babylent ansikte :)

Har testat lite olika rakverktyg. Safety razor, gillet-hyvlar, rakapparat och trimmer. Just nu använder jag mig av rakapparat men skulle vilja återigen övergå till safety razor. För att få en mer nära rakning som sliter mindre på huden.

Så skulle behöva lite tips & råd hur jag ska göra för att få till en så bra rakning som möjligt utan att få rakfinnar och irriterad hud.

Är ägare av en enkel mühle safety razor samt Personna, Astra, Dorco & Derby blad. Är det en fullt fungerande rakutrusting eller bör jag införskaffa mig något annat?

Jag rakar mig varannan dag och använder mig av en ansiktsskrubb innan själva rakningen (skrubben är mot acne/pormaskar och används varje kväll)

Så det jag skulle behöva lite hjälp med är vilka produkter som kan tänkas vara bra innan/under och efter rakningen.

1.Vilken raktvål/rakgel/raklödder ger bra glid och kan vara bra för att inte irritera huden?

2. Rakborste är det någon speciell som lämpar sig bättre än andra eller är det bara att beställa hem, någon?

3. Aftershave, har ni någon bra att rekommendera?

Sen har jag blivit rekommenderade att införskaffa följande produkter. Är det bra produkter, eller finns det andra produkter som lämpar sig bättre?

www.gents.se/dermalogica-post-shave-balm.htm

www.sliqhaq.se/after-shave-balm-p-340.html
www.sliqhaq.se/ingrown-hair-treatment-p-347.html

Det blev ett väldigt rörigt inlägg såg jag nu, skyller på att jag fortfarande är lätt bakis ;)
Men om någon skulle ha tid att ge lite tips & råd för att få till en bra rakning, skulle det uppskattas enormt!

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 jul 2015 17:46 - 12 jul 2015 17:49 #12154 av Jelly
Hej och välkommen! Ska försöka hålla mig lite kort i mitt svar. :)

Om bladen och hyveln funkar för dig så finns det ingen anledning att ge sig ut i djungeln!
Det vet du bara om du provar det du har först, men ge det minst en månad innan du avfärdar hyveln och ett par rakningar med bladen. Det som inte funkar nu kanske funkar skitbra senare när du fått in tekniken och huden vant sig, så avfärda det inte förevigt om du skulle misslyckas med det nu i början.

Använder du i dagsläget borste och tvål? Om nej så börja med det omedelbart!
Det är vad som gör mest skillnad tycker jag.

Det finns så sjukt många bra tvålar där ute men börja med proraso tvål eller kräm, dom är enkla att hitta och att löddra. Annars finns det palmolive på ica i både kräm och tvål, kostar mellan 20-30:- och är ganska bra produkter faktiskt.

Borstarna skiljer sig väldigt mycket beroende på vad du väljer.
Det finns gris, grävling och häst. Att borsten har ordentligt med ryggrad är enligt mig väldigt viktigt!
Gris är billigast och semogue och omega gör väldigt bra och prisvärda grisborstar från ca 100:- och uppåt. Personligen föredrar jag Semogue.

Grävling finns i alla dess former och utföranden, här kommer du behöva hjälp med köp om du inte har köpt innan eller har koll på läget. Borstar i grävling kan kosta löjligt mycket ibland, vi pratar flera tusen men det finns prisvärda borstar för några hundringar här också.

Häst kan jag inte yttra mig om då jag aldrig provat en så här får någon annan flika in.

Aftershave är svårt att rekommendera utan att veta vad du söker hos en aftershave och om det ska vara splash eller balm?
Mina favoriter är Proraso splash (grön) och Speick splash.

Jag har personligen inte provat någon av produkterna du länkat till men det är bra tillverkare och kostar mycket, har du inte problem med huden så du behöver sådana saker så skulle jag säga att du klarar dig nog utan dom till vardags.

Om du vill ha länkar till div produkter så hojta till. Hoppas du blev något klokare.
Last edit: 12 jul 2015 17:49 by Jelly.

• bozz4fun
  • bozz4fun Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
12 jul 2015 18:04 - 12 jul 2015 18:11 #12155 av bozz4fun
Hej och välkommen.
Hästborste är inte lika styv som gris. Ungefär samma pris.
Aftershave - du kanske kan hitta "Hega Rakblsam" i din lokala Ica affär.
Billigt och väldigt bra för pengen...
Blad - är väldigt personligt. För mig funkar INTE Derby och Dorco men
Personna går bra och Astra är en liten favorit.
Viktigast är dock tålamod och inget tryck med hyveln överhuvudtaget...
Så fort jag har för bråttom eller trycker för mycket får jag rakbränna (irritation)
Lycka till

Happy Shaving

Heavy loading soaplover :-)
If your dreams turns to dust - vaccum...
Last edit: 12 jul 2015 18:11 by bozz4fun.

Mer
12 jul 2015 18:32 #12157 av Johan
Hej och välkommen!
Jelly och bozz har täckt in det mesta, sedan är det bara att surfa runt och prova sig fram. :lol:
Jag tipsar som vanligt om Nivea Sensitive aftershave balm som finns typ överallt för en billig peng. Således lätt att införskaffa och enkel att börja med om man vill komma igång.

Mer
12 jul 2015 18:47 - 12 jul 2015 18:49 #12159 av forell
Välkommen hit!

Som tidigare nämnt så är det inget fel på din hyvel produktmässigt, så om den fungerar för dig så är det bara bra. När det kommer till blad så finns det en hel uppsjö av tillverkare, alla med olika kvalitéer som passar alla olika bra. Personligen gillar jag Voshkod, Personna samt Iridium bäst. I regel så är de vassare bladen dyrare, men det betyder inte att det automatiskt ger en bättre rakupplevelse. Feather t.ex, som anses var ett av de vassaste bladen, fungerar inte så bra på mig. Man kan även tro att de slöare bladen passar en nybörjare bättre, då risken att skära sig logiskt borde sjunka. Att använda slöare blad (t.ex. Derby) kan dock ge motsatta effekten, att bladet känns oslipat och luggar skägget i onödan. Så med blad finns det bara ett sätt att hitta det bästa, prova dig fram.

När det kommer till tvål så finns det oändligt många, många fler än man någonsin skulle hinna samla på sig (även fast man gör ett gott försök). Många saker skall bli rätt när det kommer till tvål; doft, kvalité på löddret, enkelhet att löddra, pris etc etc. Jag personligen tycker att just tvål (och till viss grad kräm) är det roligaste med denna hobby, då det finns så många saker med tvålarna som skiljer dem åt. Det finns dock tvålar som är erkända som mycket bra av de flesta användare, och som passar nästan alla. En av de tvålar som står i nästan alla våtrakares skåp är Arko. Det är en turkisk tvål som doftar gott, är otroligt lättlöddrad, men framförallt väldigt billig. Jag råkar ha en hel del Arko sticks över hemma, så om du vill så kan jag posta över en tvål till dig, med fraktkostnaden som ersättning. Bättre att de används än att de ligger hos mig oanvända.

När det kommer till borste så rekommenderar jag en svinborste, då det ger mest borste för pengarna. Jag tycker precis som Jelly att Semogue gör mycket bra borstar, och äger två stycken själv (830, 620). För max 200 kronor så får du en högklassig borste som även är mycket vacker att se på. Dessa borstar finns på Ebay, och det finns säkert någon här på forumet som säljer någon.

När det kommer till aftershave, så rekommenderar jag att du skaffar både en "balm", och en "splash", för att lära dig vad som passar din hy bäst. Mina rekommendationer är Hega Rakbalsam när det kommer till splash, samt The Body Shop Maca Root Razor Relief när det kommer till balm. Mycket bra produkter.

Sist men inte minst så tycker jag att du ska hålla ögonen öppna här på forumets egna annonstorg. Alla medlemmar jag har handlat/bytt med här på forumet har varit 100% ärliga, och skickat exakt de produkter som utlovats. Många tror att hygien är ett problem, men alla produkter steriliseras som regel av säljaren innan försäljning sker.

Märker att inlägget blev lite väl långt, men jag hoppas att det jag skrivit kan komma till nytta. Skicka gärna ett PM om du är intresserad utav en Arko.

Lycka till

forell
Last edit: 12 jul 2015 18:49 by forell.
Följande användare sa tack: Jelly, The Gentleman, Jax, *stefan

• bozz4fun
  • bozz4fun Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
12 jul 2015 19:39 #12164 av bozz4fun
Hej igen...
Vill bara berätta lite om mina egna erfarenheter.

Har använt Machhyvlar eller liknande i nästan 25-30 år.
Och haft problem med rakfinnar och acne.

Mitt första steg mot bättre resultat var att börja använda rakborste och riktig raktvål/rakcreme.
Under några år var jag väldigt nöjd med detta men rakfinnarna/acnen va kvar.

Hittade detta forum av "misstag" och bestämde mig för att i alla fall prova med DE-hyvel.
Efter mycket velande beställde jag mitt 1:a kit med prylar från England.
Mycket nervöst satte jag ihop hyvel och blad, lödrade upp skum och började raka mig.

Resultatet slog mig med häpnad. Minst lika bra som plastprylarna på mitt första försök...
Dagen efter gav jag bort mina plast-gillette och kommer nog aldrig att köpa/använda sånt igen.

Rakfinnarna/acnen har försvunnit..

Sedan dess har jag köpt en mängd olika hyvlar/borstar/tvålar/cremer/blad/aftershaves.
Letar ständigt efter fler saker - bara för att få prova.
Hoppas du hittar det du behöver.

Rakning har gått från att vara en bestraffning - till min bästa stund på dagen.

Tobbe - bozz4fun

Happy Shaving

Heavy loading soaplover :-)
If your dreams turns to dust - vaccum...
Följande användare sa tack: MartinLj

Mer
12 jul 2015 19:49 - 12 jul 2015 19:50 #12165 av The Gentleman
Svar från The Gentleman i ämnet Nybörjare som behöver hjälp med val av produkter.
Hej och välkommen!

Du har fått en del bra produkttips av herrarna ovan, så mitt tips blir att öva, öva och öva. Dels tekniken med hyveln (inget tryck) och dels tekniken att bygga upp ett bra lödder. Alla tvålar/krämer behöver arbetas en del innan du har ett perfekt lödder, en del mer en del mindre. Gör också en skäggkarta. Spara ut stubbet ett par dagar (tiden beror ju givetvis på din skäggväxt) och känn sedan med fingrarna i vilken riktning skägget växer på alla delar av ansiktet och halsen. Det gäller att ha lite koll på detta så att du vet om du rakar med- eller mothårs.

Vill du ha videohjälp så kolla in mantic59 på youtube.

Lycka till!
Last edit: 12 jul 2015 19:50 by The Gentleman.
Följande användare sa tack: *stefan

• MrK
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
12 jul 2015 21:22 #12166 av MrK
WOW! Vilket underbart forum man snubblat in på, känns som att jag lär bli kvar ett tag. Kunde inte ha hoppats på bättre svar! :)

Som sagt så var det kanske ett år sen jag senast använda min safety razor, så borsten & tvålen var ju bara att kasta.

Så något tips/länk på en bra borste samt tvål skulle uppskatas enormt.
Även till någon väldigt bra aftershave/balm, som inte irriterar huden.

Hur är det med produkter som ska motverka "ingrown hair treatment" fungerar dessa eller är det bortkastade pengar?

Jag har mest problem med rakfinnar (samt vanliga finnar/pormaskar) runt hakan och munnen. Hur gör jag rakningen bäst och skonsammast runt det området?

Sen ytterligare två produktfrågor (överkurs kanske) men vilket material ä bäst att ha på handdukar för rakning? :D

Och till sist, detta kanske man inte vågar fråga här inne men är det någon som vet hur pass bra dessa "hyvlar" fungerar och hur nära/onära rakningen blir?

www.shaver.se/rakhyvlar/107-bump-fighter...el-024500460904.html

Återigen tusen tack för samtliga svar, det uppskattas enormt mycket.

Mvh

• Gröndalingen
  • Gröndalingen Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
12 jul 2015 21:42 #12167 av Gröndalingen
Svar från Gröndalingen i ämnet Nybörjare som behöver hjälp med val av produkter.
När jag gick över till rakning med DE-blad så valde jag en hyvel där jag kunde göra inställning för hur aggressiv den skulle vara. Det är nog det enda tillägget jag skulle göra, för att göra dig ännu mera förvirrad kanske.Nej skämt åsido. Det valet ångrar jag inte. Annars så har du fått mycket goda råd i svaren ovan och kolla in Mantic59:s filmer. De var min, och säkert många fleras, skola.

Kan inte sägas för lite: öva experimentera och åter öva och med lätt hand.

LYCKA TILL och välkommen in i forumet.

Mer
12 jul 2015 22:26 #12169 av Jelly

MrK skrev: WOW! Vilket underbart forum man snubblat in på, känns som att jag lär bli kvar ett tag. Kunde inte ha hoppats på bättre svar! :)

Som sagt så var det kanske ett år sen jag senast använda min safety razor, så borsten & tvålen var ju bara att kasta.

Så något tips/länk på en bra borste samt tvål skulle uppskatas enormt.
Även till någon väldigt bra aftershave/balm, som inte irriterar huden.

Hur är det med produkter som ska motverka "ingrown hair treatment" fungerar dessa eller är det bortkastade pengar?

Jag har mest problem med rakfinnar (samt vanliga finnar/pormaskar) runt hakan och munnen. Hur gör jag rakningen bäst och skonsammast runt det området?

Sen ytterligare två produktfrågor (överkurs kanske) men vilket material ä bäst att ha på handdukar för rakning? :D

Och till sist, detta kanske man inte vågar fråga här inne men är det någon som vet hur pass bra dessa "hyvlar" fungerar och hur nära/onära rakningen blir?

www.shaver.se/rakhyvlar/107-bump-fighter...el-024500460904.html

Återigen tusen tack för samtliga svar, det uppskattas enormt mycket.

Mvh

Hela grejen med DE hyvel är att man nästan per automatik blir av med ingrown och rakfinnar. När tekniken sitter så irriterar man inte huden vid rakning.
Så nej jag tycker du behöver ingrown treatment till en början, om du märker vid ett senare skede att det är ett problem med inåtväxande strån så tycker jag du kan prova.

Annars tror jag att trollhassel (witch hazel) är väldigt bra emot inåtväxande strån och det finns billigt på ebay.

Ta det bara lugnt och tänk på tekniken samt ge det tid så kommer dom problemen du har runt munnen att försvinna skulle jag tro.

Lite schysta produkter nedan:

Här har du en sjukt bra tvål: www.shaver.se/raktval/432-vergulde-hand-...--8714319102226.html

En mycket bra AS splash: www.shaver.se/rakvard/100-after-shave-lo...e-8004395001064.html

En mycket bra Balm: www.shaver.se/rakvard/160-proraso-protec...e-8004395001460.html

Hittade ingen prisvärd borste på några svenska sidor, jag har några till övers som jag kan avvara om du så vill och inte är rädd för att dom är använda. Både grävling och gris. Hojta till isånnafall.