Med risk för att jag annekterar hela kategorin...

• Gabgab08
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
13 jan 2019 17:55 #25277 av Gabgab08
Ville gärna uppdatera er och få lite ytterligare tips. Jag har använt merkur platinum, timor och rijk i en merkur 34c. Senast använde jag en derby premium (svarta förpackningen) och den har varit bäst för min oerhört tjocka skäggväxt. Börjar ana en trend att vassare är bättre för min ovana hand och för mitt ansikte, kan det stämma? Vad skulle ni rekommendera som nästa steg för rakblad och som eventuellt nästa steg för rakhyvel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
13 jan 2019 20:05 #25278 av Petter
Gällande rakblad tycker jag att det är värt att testa de flesta. Men Gilette gula, nacet eller feather kan vara lämpliga bland andra. Finns mängder olika. 34c är en hyfsat snäll hyvel.

Gällande nästa rakhyvel är jag personligen väldigt nöjd med min rockwell 6s. Finns även som 6c. Skillnaden är val av material. Den har 6 olika nivåer att ställa in på och olika nivåer passar olika personer ich olika rakblad.

Även gällande hyvlar finns det mängder andra bra och bara du kan avgöra vad som passar dig. :)
Följande användare sa tack: bozz4fun

• bozz4fun
  • bozz4fun Profilbild
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
13 jan 2019 21:27 #25279 av bozz4fun
Förutom de blad som Petter nämnt så även -
Polsilver Super Iridium, Perma-Sharp (brons/svart/röd förpackning)
Om ett blad inte passar i en hyvel kan den vara fantastiskt bra i en annan.
Lycka till

Happy Shaving

Heavy loading soaplover :-)
If your dreams turns to dust - vaccum...

• Leifilund
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
13 jan 2019 23:18 #25281 av Leifilund
Är inte nån finsmakare utan alla blad känns rätt lika i alla hyvlar med undantag för vanliga gröna Derby som är sådär, Merkur som följde med nån Merkurhyvel var inte heller bäst, Wilkinson Sword också sämre än väntat och sist men inte minst Feather, vassa visst men opålitliga mattas inte sakta men säkert utan kan ta tvärslut . Som tur är för mig som snål så verkar även mindre lyckade blad fungera rätt ok i shavette.

• Leifilund
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
13 jan 2019 23:32 - 13 jan 2019 23:36 #25282 av Leifilund
I ett ambitiöst ögonblick köpte jag två Schick Krona-hyvlar för test av rakblad. Astra i ena. Polsilver i andra. Samma lödder. Samma stubb. Samma morgonhumör. Höger Astra. Vänster Polsilver. Byt sida till andra varvet. Gör om nästa dag fast tvärtom. Kör på i en vecka. Bedöm! Byt till två andra blad. Kör en vecka. Ta dom två vinnarna efter två testveckor och kör dom i en vecka. Utnämn en favorit! Blev aldrig mer än en idé :-)
Last edit: 13 jan 2019 23:36 by Leifilund.

Mer
15 jan 2019 07:15 #25284 av The Gentleman
Svar från The Gentleman i ämnet Med risk för att jag annekterar hela kategorin...
Bra blad för mig är Gillette 7 O'Clock Super Stainless (gröna, ryska), Gillette Silver Blue, Gillette Nacet, Feather. Dessa är de jag använder oftast, men fler som funkar bra är Perma-Sharp, Astra SP, Polsilver.

Nu är ju blad ytterst individuellt men de bladen du räknar upp är riktiga skräpblad för mig.
Följande användare sa tack: MAV

Mer
16 jan 2019 05:36 #25289 av Kluns
Personligen har jag fastnat för Nacet, Feather, Permasharp, Polsilver och GSP men det finns många bra blad och jag tycker väl dom flesta jag provat fungerar rätt bra förutom Gröna Derby och Dorco som jag inte alls kommer överens med.

Närdet gäller hyvlar så kan jag som Petter rekomendera Rockwell 6S eller 6C som ska vara samma hyvel men i annat material och därmed billigare, mycket hyvel för pengarna eftersom du får 6 olika inställningar av välja mellan och kan då hitta den nivå som passar.

Men samma sak här det finns massor av bra hyvlar att välja på men en ställbar är alldrig fel.
Följande användare sa tack: MAV

• Gabgab08
  • Författare till inlägg
  • Ny postare
  • Ny postare
Mer
17 jan 2019 21:39 #25298 av Gabgab08
Tack för tipsen! Om jag letar online så har jag hittat de bladen ni nämnt förutom vissa återkommande favoriter så som nacet, polsilver och perma-sharp. Var köper man dessa?

• Leifilund
  • Extremt aktiv postare
  • Extremt aktiv postare
Mer
17 jan 2019 21:52 - 17 jan 2019 21:58 #25299 av Leifilund
Här till exempel connaughtshaving.com/razorblades.html

edit: ser nu att Polsilver inte längre finns hos Connaught
Last edit: 17 jan 2019 21:58 by Leifilund.

Mer
17 jan 2019 22:47 #25300 av Kluns
ebay eller den svenska firman www.razorbladesclub.com
när det gäller Nacet finns en pålitlig säljare från Jordanien som säljer dom väldigt billigt, avgifterna tillkommer dock. så i slutändan tror jag inyte det skiljer så jättemycket till razorbladesclub.